Günay Aral´la Basma Fistan Giyerim
Ressam, eğitmen, küratör Günay Aral´la beraberiz. Farkındalık yaratan son etkinliği “Basma Fistan Giyerim” projesi üzerine söyleşeceğiz. Sanata bakış açısını öğreneceğiz.
Tarih: 24.9.2018 10:48:49

Günay hanım merhaba.  Sizi biraz tanıyalım istiyorum. Öğrencilik, eğitmenlik, Londra, Paris derken kendi atölyenizi kurdunuz. Sizi sanatın içine çeken en önemli etken nedir?

Geçmişe dönersek her sanat dalına ilgi duyduğumu, içinde olduğumu söyleyebilirim. Resim sanatıyla ilgili ilk anımı anımsıyorum. Ortaokul birinci sınıftayım. Resim hocamız elimizi yumruk yapıp karakalem ile çizmemizi istemişti. Rafet hoca nur içinde yatsın, bitirdiğim çizimi görünce çok heyecanlanmıştı. Bu heyecan bende farkındalık yarattı. Onu teşvikiyle ve benim bitmeyen isteğimle okulda düzenlenen yarışmada birinci oldum işte resim aşkı böyle alevlendi.

Duygularımı, o an veya başka bir zamana ait olan psikolojime göre içsel ve dışsal faktörlerin etkisiyle tuvallere  aktardım. İnteriour sonraları natürmort, peyzaj janr ve son dönemlerde soyut ile devam ediyorum. Görev gereği uzun yıllar Londra´da yaşadım. Boş zamanlarımı atölye ve müzelerde geçirirdim. Londra –Paris ikilemindeki atölye  çalışmalarım, sanat kampları ve çalıştayların bu günkü gelişimime katkıları çok büyük. Çocuklarım lise yıllarına geldiğinde ilk olarak Galata Kuledibi´nde bir yer tuttum. Şimdiyse evimin bir katını atölye olarak kullanıyorum. Sanat yaşam biçimim oldu. En önemlisi de eşimden her zaman destek gördüm. Uluer, hep benimle oldu. Desteğini hiç esirgemedi. Eşime bir kez daha teşekkür etmek isterim.

 

Muğla, Balıkesir, Adana ve İstanbul´da kişisel sergiler açtınız. Eserlerinizdeki etkin stil hakkında bilgi alabilir miyiz?

Son zamanlarda stilizasyon ve deformasyon üzerinde duruyorum. Anlatımı çok daha güçlü kılan biçimsel öğelerle herhangi bir nesnenin biçimini stilize veya deforme ederek doğanın biçimi olmaktan çıkarıp yeni bir gerçeklikle geliştirmeye çalışıyorum. Sanatsal gelişim için değişimin ve biçimin bozulmasından geçmesi düşüncesindeyim.

Bilinç ve bilinç dışı arasında ortaya çıkan bu biçim bozma anlayışı bir noktadan sonra sanatçıya özgü bir ifade biçimi olup çıkıyor. Bunu, sanatın tarihsel süreci içerisinde incelersek, her yeni akımda görürüz. Deneme çalışmaları resim sanatında ilerlerken insanın kendini tanımasını sağlar. Her alanda olduğu gibi sanatta da gerçekten ilerlemek ve gelişmek istiyorsak, nefes aldığımız sürece hep araştıracak ve öğrenecek çok şeyimiz var. Öğrendikçe küçülür daha çok araştırma gereği duyarız. Sanat çok uzun, meşakkatli ve masraflı bir yol. Bu yolda verilen emek, örselenmelerle birlikte maddi kazanımdan çok kişinin sanatsal kazanımıdır. Ve bu da her şeye değer.

 

“Basma Fistan Giyerim” projeniz çok ses getirdi. Bize proje hakkında neler söylemek istersiniz?

Her şey bir paylaşımla başladı. O sıralar aklımda başka projeler vardı. Geliştirmeye çalışıyordum. Ancak, 26 Şubat 2018 tarihinde, sevgili dostum Safiye Mine Erdurak sosyal medyada Sümerbank kumaşlarını paylaşınca bir anda geriye, eski günlere döndüm. Çocukluğumuzda annemizin dikip bize giydirdiği basma elbiseleri, pazen sabahlıkları; anne olduğumda çocuklarıma diktiğim basma giysileri hatırladım. Kendi kendime “O cıvıl cıvıl, rengarenk çiçekli basma kumaşlardan dikilen elbiseleri  üç nesil giymişiz. Yazık oldu Sümerbank´a” diye düşündüm. İşte o an “ Basma Fistan Giyerim”  projesi oluşuverdi. Projeyi Facebook hesabımdan paylaştım. Bir anda 90 arkadaşım “Yanındayım, ben de  varım” mesajını ilettiler. “Basma Fistan Giyerim” etkinliğini şu anda çürümeye terk edilen Nazilli Sümerbank Fabrikası´nda yapmak isteğimiz gerçekleşemedi. Ankara´da yapmayı düşündük ama benim hayalim bu etkinliği sokakta, rengarenk basmalar giyerek çalışan sanatçılarla,  enteraktif sanat yoluyla gerçekleştirmekti.

 

“Basma Fistan Giyerim” etkinliğini Ayvalık´ta başlattınız. Neden?

Yazları neredeyse beş ayımı Ayvalık´ta geçiriyorum. Yöreyi tanıyorum. Etkinliği daha sağlıklı koordine edebilecektim.  339 başvuru oldu. 49 sanatçı arkadaşım,  Ayvalık, Cunda´ya kendi imkânlarıyla geldiler. Emine Alışık Olcay Sanat Evi önünde gündüz sokak çalışması yaptık. O günün akşamı Olgay Sanat Evi´nde “Basma Fistan Giyerim” sergimizi açtık. Birlikte yenen akşam yemeğini, ertesi gün tekne turuyla taçlandırdık. 

 

Bu proje burada bitmez, devam etmeli diye düşünüyorum. Siz ne düşünüyorsunuz?

Basma Fistan Giyerim” bir turneyle devam edecek. Müzik gurupları ve tiyatrolar turneye çıkar da sanatçılar çıkamaz mı? Farklı illerden davetler alıyorum. Şu an değerlendirme sürecindeyim. Kısa sürede programı oluşturacağım. ‘´Basma Fistan Giyerim´´ sokak çalıştayı ve sergisi noter tarafından adıma tescilli bir etkinlik olarak yola çıktı bir kere. 

 

Son yıllarda eline her fırça alan ‘´Ressam oldum´´ diyor. Adım başı bir küratör ile karşılaşıyoruz. Sizce Resim sanatı nereye doğru gidiyor?

Resim sanatı denen kavram kişinin özelliğidir ki adına yetenek denir. Yetenekte herkeste bulunmaz. Elbette her fırçayı, her yontuyu eline alan sanatçı değil. Her resim yapan da kendini sanatçı olarak lanse etmesin.  Ressam ve sanatçı arasındaki asıl olan gerçek, sanatına benliğini, farkını sanatına katamayanların sanat literatüründe hiçbir zaman isimlerinin yer alamayacağı gerçeğidir.

Kimisi tarihe geçer, kimisi silinir gider. Sanat eğitimi çok önemlidir ama eğitim almamış kişiler arasında da çok yetenekli insanları olduğu yadsınamaz bir gerçek. Bu gerçekten yola çıktığımızda küratörler  ve sanat galerilerinin çok ciddi çalışmaları gerektiği inancını taşıyorum. Her galerinin bir seçici kurulu, küratörlerin de sanatsal geçmişlerinin olması gerektiğini savunuyorum. Sanat yoluna adım atmış olanların ilerlemek istiyorlarsa gelişimleri açısından bu kurullara başvurmaları gerekir. Yılmadan,  ret edilmeyi göze alarak, örselenerek,  üzülerek de olsa eksikleriyle yüzleşip,  gelişimlerini doğru yoldan devam ettirmeliler. Ancak o zaman aradan sıyrılıp öne çıkacaklardır.

 

Son olarak sizin ilave etmek istediğiniz bir şey var mı?

Tarihin sanat yoluyla anlatımını benimsedim. Yararına inanıyorum. ‘´Basma Fistan Giyerim” ülkemizin insanlarının tarihsel bağ ve kültürel aidiyetlerini konu ediniyor. Projeyi gerçekleştirme aşamasında ilk günden beri yanımda olan ve bitimine kadar kendileriyle sürekli bilgi alışverişi içinde olduğum, benden desteğini esirgemeyen tüm dost ve arkadaşlarıma; gönüllü olarak katılıp maddi-manevi zaman ve emek harcayan saygıdeğer katılımcı sanatçı dostlarıma gönülden teşekkürü borç bilirim.

 

Küratör Ressam Günay Aral´a bundan sonraki çalışmalarında başarılar dilerken;  samimi sohbeti için teşekkür ediyorum. “Basma Fistan Giyerim” in yolu açık olsun.

Doğru habercilik konusunda titizliğini bildiğim, araştırmacı, sanata destek veren kimliğine güven duyduğum  sevgili Harika Ören,  bende size ve Antalya Hayat Dergisi´ne teşekkür ederim. İyi ki varsınız.

 

RÖPORTAJ: Harika Ören











Kaynak: ANTALYA HAYAT

Anahtar Kelimeler: Günay Aral Basma Fistan Giyerim
Okuyucu Yorumları (0 yorum)
Adınız Soyadınız *
E-Posta *
 
Telefon
Güvenlik *
Yenile
 
Yorumunuz *
Turizmin başkenti Antalya´ya Modern bir Galericiler Sitesi yakışır
Turizmin başkenti Antalya´ya Modern bir Galericiler Sitesi yakışır
Antalya Oto Galericiler Odası, Oto Galericiler Sitesi Arsa ve Toplu İşyeri Yapı Kooperatifi Başkanı İsmail ÇAĞLAR
Antalya gibi güzel Antalya gibi güvenli,  Türkiye ye örnek ve model oda…
Antalya gibi güzel Antalya gibi güvenli, Türkiye ye örnek ve model oda…
Antalya Şoförler Odası
 “Stresle Başa Çıkabilirsiniz”
“Stresle Başa Çıkabilirsiniz”
Uzman Psikolojik Danışman Şenol Baygül
GÜNSELİ AKAYDIN ile yaptığım son röportaj
GÜNSELİ AKAYDIN ile yaptığım son röportaj
Kadın ve erkek eşit yaratılmış iki insan
Cinsel istismar suçunun mağdurlarının çocuk ve çocuğun ebeveynleri olduğu unutulmamalı!
Cinsel istismar suçunun mağdurlarının çocuk ve çocuğun ebeveynleri olduğu unutulmamalı!
Akdeniz Üniversitesi Hukuk Fakültesi Öğretim Üyesi Doktor Banu Bozkurt
Hamilelikte Ağız Sağlığı ve Diş Bakımının önemi
Hamilelikte Ağız Sağlığı ve Diş Bakımının önemi
Diş Hekimi Rabia Duman ile söyleşi
Uzman Dr. Oya Ermiş ile çoook estetik bir röportaj
Uzman Dr. Oya Ermiş ile çoook estetik bir röportaj
Yeni teknikler, uygulamalar
Tiyatro, dizi, sinema oyuncusu Ferdi ATUNER
Tiyatro, dizi, sinema oyuncusu Ferdi ATUNER
Diclehan METO röportajı
İrfan VAROL diyor ki..!!!
İrfan VAROL diyor ki..!!!
Hizmette 17 yıl
HELICO TERCÜME BÜROSU
HELICO TERCÜME BÜROSU
Burcu Demirörs & Rasim Esen
"Küçük beyinler kişileri, Orta beyinler olayları, Büyük beyinler ise fikirleri tartışır”
"Küçük beyinler kişileri, Orta beyinler olayları, Büyük beyinler ise fikirleri tartışır”
AK Parti Kadın Kolları İl Başkanı Tülay Beşkonak Özçay
Kültür hiçbir zaman yok olmaz
Kültür hiçbir zaman yok olmaz
Türkiye Kahveciler Kıraathaneciler ve Büfeciler Federasyonu Genel Başkanı Murat Ağaoğlu
HİZMETTE ÜRÜN SONSUZ
HİZMETTE ÜRÜN SONSUZ
ALANYA Paşali Kilit Sistemleri Ali Mesut İnal röportaj
"İmplant kullanım süresi 5 - 25 yıl arasında değişmektedir"
"İmplant kullanım süresi 5 - 25 yıl arasında değişmektedir"
Diş Hekimi RABİA DUMAN
Gün boyu sürekli masa başında çalışanlar nasıl beslenmeli?
Gün boyu sürekli masa başında çalışanlar nasıl beslenmeli?
Gonca Yaşar
Antalya için namaz vakitleri
İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsi
06:21 08:01 13:09 15:42 18:00 19:27
DOLAR
5.6134
EURO
6.4316
ALTIN
0
BIST
0
 
Antalya
Bulutlu
Bugün
24 / 13 °C
Parçalı bulutlu
Salı
27 / 12 °C
Fırtına
Çarşamba
23 / 12 °C
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
"Yenileceğinden korkan, daima yenilir."

YILDIRIM BEYAZIT
-Kelebekler ayaklarıyla tat alırlar. -Kadınlar erkeklere oranla 2 kat fazla göz kırpar.(Çok yalan söyledikleri için olmasın) -İnsan vücudundaki en güçlü kas dildir. -Gözleri açık tutarak hapşırmak imkansızdır. (Bir rivayete görede gözleri açık hapşırı

İlginç Bilgiler 2
Etin pişerken dağılmaması için suyuna birkaç damla sirke koyun. Etin suyunun berrak olması için üstünde oluşan köpüğü bir kevgir ile temizleyin.

Et Yemekleri Tarifleri İle İlgili Püf Noktaları
Başlangıç Tarihi
Bitiş Tarihi